Установа "Цэнтр сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва Навабеліцкага раёна  г. Гомеля"

 

ПЫТАННЕ - АДКАЗ

 

 

Пытанне:  Што азначае тэрмін «Доўгачасовы догляд»? Чым і каму ён можа дапамагчы.
Адказ:  Доўгачасовы догляд – гэта комплексная сістэма падтрымкі пажылых людзей і інвалідаў, якая дазваляе ім захаваць звыклы лад жыцця, атрымліваючы неабходную медыцынскую і сацыяльную дапамогу на хаце.
Як менавіта доўгачасовы догляд дапамагае?
Камфорт і бяспека ў хатніх умовах
Дазваляе чалавеку, як мага даўжэй, заставацца ў родных сценах, а не пераязджаць у сацыяльны пансіянат.
Індывідуальны падыход
Праграма догляду складаецца персанальна з улікам стану здароўя, побытавых умоў і пажаданняў чалавека.
Уключае:
Сацыяльныя паслугі (падрыхтоўка ежы, уборка, гігіенічныя працэдуры, суправаджэнне на шпацырах).
Медыцынскую дапамогу (перавязкі, ін'екцыі, кантроль ціску, сыход за ляжачымі хворымі).
Дапамога сваякам
Блізкія атрымліваюць прафесійную падтрымку, а не застаюцца сам-насам з доглядам.
Магчымасць сумяшчаць працу, асабістае жыццё і клопат пра роднага чалавека.
Фінансавая даступнасць
Паслугі падаюцца па сацыяльна нізкіх тарыфах.
Напрыклад, у сярэднім гадзіннікавы тарыф паслуг сацыяльнага працаўніка - 80 капеек.
Каму асабліва карысны доўгачасовы догляд?
Пажылым людзям старэй 65 гадоў з выяўленымі абмежаваннямі да перасоўвання і самаабслугоўванню.
Інвалідам 1–2 групы, якія патрабуюць штодзённага догляду.
Сем'ям, дзе сваякі змушаны пакідаць працу для сыходу.
Выключэнне – грамадзяне, якія заключылі дамова рэнты ці пажыццёвага ўтрымання з утрыманнем.
Як аформіць?
Звярнуцца ў ТЦСОН (тэрытарыяльны цэнтр соцобслуживания насельніцтвы).
здаць дакументы (пашпарт, заява, зняволенне ВКК, ИПРА, медыцынскія даведкі).

 

Пытанне: Каму, колькі і на якіх умовах апыняецца паслуга персанальнага асістэнта?
Адказ: Паслуга дапамагае людзям з інваліднасцю спраўляцца з паўсядзённымі задачамі, каб яны маглі жыць больш самастойна.
У 2024 годзе яе атрымалі больш 3,4 тыс. чалавек.
Каму і ў якім аб'ёме падаецца?
Для інвалідаў, якія пражываюць з працаздольнымі сваякамі

(да 20 гадзін/месяц)
Катэгорыі:
Парушэнні апорна-рухальнага апарата, зрокі, інтэлектуальныя парушэнні

ФК 4 па асноўным захворванні ці
ФК 2-3 па здольнасці кантраляваць паводзіны
 Для адзінокіх і адзінокапражываючых інвалідаў

40 гадзін/месяц – пры парушэннях апорна-рухальнага апарата ці зрокі (ФК 4)
60 гадзін/месяц – пры інтэлектуальных парушэннях (ФК 2-3)
Што ўваходзіць у дапамогу?

•  Побыт: гігіена, уборка, падрыхтоўка ежы
•  Здароўе: суправаджэнне да лекара, дапамога ў прыёме лекаў
•  Фінансы: аплата рахункаў, планаванне бюджэту
•  Сацыялізацыя: дапамога ў зносінах, наведванні мерапрыемстваў
•  Працаўладкаванне: падтрымка ў пошуку працы
Як аформіць паслугу?
атрымаць ИПРА (Індывідуальную праграму рэабілітацыі)
подать заяву ў ТЦСОН (Тэрытарыяльны цэнтр сацабслугоўвання)
узгадніць графік і аб'ём дапамогі.

 

 

Пытанне: Ваш сваяк мае патрэбу ў даглядзе. Што рабіць?
Адказ: Дапамагаем вызначыцца з планам дзеянняў.
Калі гатовыя самастойна забяспечваць догляд - бясплатна навучыцца навыкам сыходу ў тэрытарыяльным цэнтры соцобслуживания,
звярнуцца за прызначэннем дапаможніка па доглядзе за пажылым старэй 80 гадоў ці інвалідам 1-й групы.
У якіх выпадках можна і працаваць, і атрымліваць дапаможнік па доглядзе, чытайце тут.
Калі Вы атрымліваеце дапаможнік па доглядзе, сваяк усё адно можа атрымаць шэраг соцпаслуг на хаце:

  паслугі сядзелкі (да 8 гадзін у месяц);
  паслугі дзённага нагляду (да 8 гадзін у месяц);
•  асобныя сацыяльна-побытавыя паслугі.
Пры неабходнасці рашэння асабістых і сямейных пытанняў можа быць прапанавана кароткатэрміновае пражыванне сваяка які патрабуе ў сталым доглядзе, у сацыяльным пансіянаце.
на адплатнай аснове да 1 месяца не больш за 3 раз у годзе.
Калі НЕ гатовыя самастойна забяспечваць догляд - звярнуцца ў ТЦСОН за паслугамі сацыяльнага работніка.
Каму пакладзены і колькі варта, чытайце тут:
аформіць паслугу сядзелкі - за людзьмі, якія маюць рэзка выяўленае абмежаванне здольнасці да самаабслугоўвання і перасоўванню.
аформіць паслугу дзённага нагляду - ажыццяўленне догляду за людзьмі, якія маюць кагнітыўныя парушэнні.
 Пажылы чалавек/інвалід можа наведваць ТЦСОН ва ўмовах дзённага знаходжання:
 Да 8 гадзін у дзень

 кружкі па інтарэсах, заняткі фізічнай актыўнасці, магчымасць атрыманне псіхалагічнай дапамогі і г.д.
 скарыстацца так званым "дзіцячым садам для пажылых і інвалідаў" - дзённым знаходжаннем у сацыяльных пансіянатах.
 да 5 раз у тыдзень, да 12 гадзін за адно наведванне.
 падаецца койко-месца,
 4-разавае збалансаванае сілкаванне,
 медыцынскія і сацыяльна-рэабілітацыйныя паслугі, а таксама забяспечваецца догляд.
Пражыванне ў сацыяльным пансіянаце:

 грамадзянам, дасягнулым агульнапрынятага пенсійнага ўзросту;
 інвалідам I і II групы.
 Самае галоўнае - якія патрабуюць у сталым доглядзе па медыцынскім паказанням.

 

Пытанне: Якія змены занесены ў парадак і ўмовы аказання паслугі пагадзіннага догляду за дзецьмі (паслугі няні) з 1 ліпеня 2024 гады?
Адказ: У адпаведнасці з пастановай Рады Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 27 снежня 2012 г. № 1218 «Пра некаторыя пытанні

аказанні сацыяльных паслуг» (у рэдакцыі пастановы Рады Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 19 чэрвеня 2024 г. № 435) паслуга няні апыняецца на бязвыплатнай аснове пры выкананні ўмоў, усталяваных заканадаўствам:
сем'ям з дзіцем-інвалідам – да 20 гадзін у тыдзень да дасягнення дзіцем узросту 18 гадоў;
сем'ям з дзвюма і больш дзецьмі-інвалідамі – да 40 гадзін у тыдзень да дасягнення дзецьмі ўзросту 18 гадоў (нарматыў павялічаны з 1 ліпеня т.г.);
сем'ям, якія выхоўваюць двайнят – да 20 гадзін у тыдзень да дасягнення дзецьмі ўзросту 3 гадоў;
сем'ям, што выхоўваюць трайнят і больш дзяцей – да 40 гадзін у тыдзень да дасягнення дзецьмі ўзросту 3 гадоў;
сем'ям, у якіх абодва бацькі – маці (мачаха), бацька (айчым) – або бацька ў няпоўнай сям'і з'яўляюцца інвалідамі I ці II групы – да 20 гадзін у тыдзень да дасягнення дзіцем (дзецьмі) узросту 6 гадоў.
Зважаем! Калі ў сям'і двое дзяцей-інвалідаў, але адзін з іх атрымлівае асноўная ці адмысловая адукацыя ва ўстановах адукацыі (наведвае дзіцячы сад, школу ці цэнтр карэкцыйна-якое развівае навучання і рэабілітацыі), а другі навучаецца на хаце ці не аформлены ва ўстанову адукацыі, паслуга няні падаецца па нарматыве да 20 гадзін у тыдзень (як сям'і з адным дзіцем-інвалідам).
У адпаведнасці з пастановай Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь ад 26 студзеня 2013 г. № 11 «Пра аказанне сацыяльных паслуг дзяржаўнымі арганізацыямі, якія аказваюць сацыяльныя паслугі» (у рэдакцыі пастановы Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь ад 15 траўня 2024 г. № 33) для зняволення дамовы на аказанне паслугі няні разам з заявай грамадзянінам падаюцца:
•    дакумент, які сведчыць асоба;
•    згода на апрацоўку адмысловых персанальных дадзеных у выпадках, прадугледжаных заканадаўствам пра персанальныя дадзеныя;
•    сведчанне пра нараджэнне дзіцяці (дзяцей);
•    пасведчанне інваліда – для сем'яў, што выхоўваюць дзіцяці-інваліда (дзяцей-інвалідаў), і сем'яў, у якіх бацькі (бацька) з'яўляюцца інвалідамі;
•    даведку пра тое, што грамадзянін з'яўляецца які навучаецца, з указаннем дадатковых звестак пра атрыманне адукацыі на хаце – для дзяцей-інвалідаў, што навучаюцца ва ўстанове адукацыі з атрыманнем адукацыі на хаце;
•    звесткі, якія пацвярджаюць занятасць працаздольнага бацькі (айчыма) у поўнай сям'і на дату звароту за аказаннем сацыяльных паслуг і не меней 6 месяцаў сумарна з апошніх 12 месяцаў перад месяцам звароту (уведзена з 1 ліпеня т.г.).
Абследаванне ўмоў жыццядзейнасці сям'і праводзіцца на працягу трох працоўных дзён з дня звароту, па выніках абследавання афармляецца акт вызначэння індывідуальнай патрэбнасці ў сацыяльным абслугоўванні (форма акту ўведзена з 1 ліпеня 2024 г. наўзамен акту абследавання матэрыяльна-побытавага становішча грамадзяніна).
Зважаем! Калі ў поўнай сям'і працаздольны бацька (айчым) з'яўляецца не занятым у эканоміцы на дату звароту за паслугай няні і не меў занятасці 6 і больш месяцаў у агульнай складанасці з апошніх 12 месяцаў перад месяцам звароту, паслуга няні апыняецца на адплатнай аснове па рэгулёўных коштах (тарыфам).
Умова занятасці не распаўсюджваецца на дамовы аказання паслугі няні, зняволеныя да 1 ліпеня 2024 г.
Паслуга няні не падаецца ў выпадку, калі:
•    дзіця (дзіця-інвалід) атрымлівае асноўная ці адмысловая адукацыя ва ўстановах адукацыі (за выключэннем атрымання адукацыі на хаце);
•    дзіця-інвалід атрымлівае асноўную ці адмысловую адукацыю ва ўстановах адукацыі, а дадатковая адукацыя для дзяцей і моладзі – на хаце;
•    апыняюцца паслугі ў форме полустационарного сацыяльнага абслугоўвання, а таксама паслуга сацыяльнай прадышкі;
•    сыход за дзіцем-інвалідам (дзецьмі-інвалідамі) з атрыманнем дапаможніка па догляду за дзіцем-інвалідам ажыццяўляе іншы твар, не якое з'яўляецца бацькам (маці (мачахай), бацькам (айчымам), законным прадстаўніком.

 

Пытанне: Якія выгляды паслуг і дапамога на бязвыплатнай аснове аказваюць адмыслоўцы Цэнтра для твараў з ліку дзяцей-сірот і дзяцей, пакінутых без апекі бацькоў?
Адказ: Паводле  Становішча пра пасляінтэрнатным суправаджэнні дзяцей-сірот і дзяцей, пакінутых без апекі бацькоў, зацверджанаму Пастановай Рады Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 31.05.2013 гады №433, адмыслоўцы Цэнтра аказваюць на бязвыплатнай аснове наступныя паслугі:
• Садзейнічанне ў пастаноўцы на ўлік якія патрабуюць у паляпшэнні жыллёвых умоў;
• Садзейнічанне ў рэалізацыі права на атрыманне жылля, у тым ліку сацыяльнага карыстання;
• Садзейнічанне ў працаўладкаванні;
• Садзейнічанне ў атрыманні юрыдычных кансультацый;
• Садзейнічанне ў атрыманні матэрыяльнай дапамогі, государственой адраснай сацыяльнай дапамогі;
• Паслугу часавага прытулку да рашэння пытання пра падаванне месца пражывання;
• Кансультацыйна-інфармацыйныя паслугі (па пытаннях афармлення рэгістрацыі, занясенні аплаты за жыллёва-камунальныя паслугі, паслугі сувязі і інш.);
• Сацыяльна-псіхалагічныя паслугі;
• Сацыяльна-пасродніцкія паслугі (садзейнічанне ў аднаўленні і падтрыманні роднасных сувязяў, у аднаўленні (замене) дакументаў, што сведчаць асоба і якія пацвярджаюць права на палёгкі);
• Паслугі культурна-масавага і досугового характару (арганізацыі працы клубаў і кружкоў па інтарэсах, правядзенне культурна-масавых мерапрыемстваў).
Для звароту ў Цэнтр пры сабе неабходна мець дакумент, які сведчыць асоба (пашпарт), дакумент усталяванага ўзору пра права на палёгку (пасведчанне інваліда, калі маецца).


Пытанне: Мне патрэбна дапамога ў суправаджэнні ў паліклініку! Я інвалід 2 групы з разумовымі парушэннямі. Куды я магу звярнуцца?
Адказ: На падставе Пастановы Рады Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 27 снежня 2012 гады №1218 “Пра некаторыя пытанні аказання сацыяльных паслуг” (са зменамі і дадаткамі ад 17 верасня 2020г. №538), Пастановы Міністэрствы працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь і Міністэрствы аховы здароўя ад 10 студзеня 2013г. №3/4 “Пра ўсталяванне пераліку медыцынскіх паказчыкаў і медыцынскіх супрацьпаказанняў для аказання сацыяльных паслуг ва ўстановах сацыяльнага абслугоўвання” (са зменамі і дадаткамі ад 31 снежня 2020г. №112/121) Вы (Ваш законны прадстаўнік) можаце звярнуцца ў тэрытарыяльны цэнтр сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва па месцы рэгістрацыі (месцу жыхарства) для атрымання паслугі асістэнта.
Паслуга падаецца самотным і самотна якія пражываюць інвалідам I і II групы з разумовымі парушэннямі не больш за 60 гадзін у месяц на бязвыплатнай аснове. Сацыяльныя паслугі апыняюцца на падставе дамовы аказання сацыяльных паслуг, зняволенага грамадзянінам (законным прадстаўніком) з установай сацыяльнага абслугоўвання.
У паслугу ўваходзяць:
• аказанне садзейнічання ў планаванні дня;
• аказанне дапамогі ў выкананні штодзённых гігіенічных працэдур;
• сумеснае падтрыманне чысціні і парадку ў памяшканні, у якім пражывае абслугоўваны твар;
• аказанне дапамогі ў падрыхтоўцы (падагрэве) пішчы;
• аказанне дапамогі ў прыёме ежы і лекавых сродкаў у адпаведнасці з прадпісаннямі які лечыць лекара і інш.;
• аказанне садзейнічання і суправаджэнне пры куплі і дастаўцы прадуктаў сілкавання, медыкаментаў і іншых неабходных тавараў, пры аплаце камунальных паслуг і інш.
Для афармлення паслугі асістэнта неабходны наступныя дакументы:
• дакумент, які сведчыць асоба грамадзяніна (паспопрт),
• дакумент усталяванага ўзору пра правыя на палёгку (пасведчанне інваліда),
• рэкамендацыі медыка-рэабілітацыйнай камісіі илизаключение медычна-кансультацыйнай камісіі,
• пісьмовая заява.

Пытанне: Пры нараджэнні двайнят забеспячэнне прадуктамі сілкавання сем'ям падаецца незалежна ад велічыні сярэднедушавага прыбытку. Як будзе падавацца дадзены выгляд ДАСД на трэцяга дзіця?
Адказ: Пунктам 2.5 Указу № 41 усталявана, што сем'ям пры нараджэнні двайнят і больш дзяцей ДАСД у выглядзе забеспячэння прадуктамі сілкавання дзяцей першых двух гадоў жыцця падаецца незалежна ад велічыні сярэднедушавага прыбытку сям'і. Забеспячэнне прадуктамі сілкавання без уліку прыбыткаў падаецца на ўсіх дзяцей ва ўзросце да двух гадоў, воспитываемых у сям'і.


Пытанне: Хто мае права на ДАСД у выглядзе забеспячэння прадуктамі сілкавання дзяцей першых двух гадоў жыцця, якія ўмовы падавання?
Адказ: У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 19 студзеня 2012 г. № 41 «Пра дзяржаўную адрасную сацыяльную дапамогу» са зменамі і дадаткамі, дзяржаўная адрасная сацыяльная дапамога (далей – ДАСД) у выглядзе забеспячэння прадуктамі сілкавання дзяцей першых двух гадоў жыцця падаецца сем'ям, якія маюць па аб'ектыўных чынніках сярэднедушавы прыбытак, вызначаны ў парадку, усталяваным Радай Міністраў Рэспублікі Беларусь, ніжэй найвялікай велічыні бюджэту пражытковага мінімуму ў сярэднім на душу насельніцтва.
Сем'ям пры нараджэнні двайнят ці больш дзяцей такая дапамога падаецца незалежна ад велічыні сярэднедушавага прыбытку.
Права на ДАСД у адпаведнасці з сапраўдным Указам маюць грамадзяне Рэспублікі Беларусь, замежныя грамадзяне і твары без грамадзянства, увесь час якія пражываюць у Рэспубліцы Беларусь. Сем'і, якія пражываюць асобна або кіроўныя паасобная гаспадарка ў складзе сям'і грамадзяне маюць права на адначасовае падаванне розных выглядаў дзяржаўнай адраснай сацыяльнай дапамогі, пры наяўнасці ўмоў іх падавання.
Дакументы, якія прадстаўляюцца заяўніком для забеспячэння прадуктамі сілкавання дзяцей першых двух гадоў жыцця:
•    заява;
•    пашпарт ці іншы дакумент, што сведчыць асоба заяўніка і чальцоў яго сям'і (для непаўналетніх дзяцей ва ўзросце да 16 гадоў – пры наяўнасці);
•    выпіс з медыцынскіх дакументаў дзіцяці з рэкамендацыямі лекара-педыятра ўчастковага (лекара-педыятра, лекара агульнай практыкі) па рацыёне сілкавання дзіцяці;
•    сведчанне пра нараджэнне дзіцяці – (для замежных грамадзян і твараў без грамадзянства, якім прадстаўлены статут уцекача ў Рэспубліцы Беларусь);
•    сведчанне пра зняволенне шлюбу – (для замежных грамадзян і твараў без грамадзянства, якім прадстаўлены статут уцекача ў Рэспубліцы Беларусь;
•    копія рашэння суда пра скасаванне шлюбу або сведчанне пра скасаванне шлюбу ці іншы дакумент, які пацвярджае катэгорыю няпоўнай сям'і, – для няпоўных сем'яў;
•    копія рашэння суда пра ўсынаўленне (удачарэнні) – для сем'яў, што ўсынавілі (якія ўдачарылі) дзяцей;
•    копія рашэння суда пра прызнанне бацькоўства, ці сведчанне пра ўсталяванне бацькоўства (у выпадку, калі бацькоўства ўсталявана або прызнана ў судовым парадку), ці даведка пра запіс акту пра нараджэнне (у выпадку, калі бацькоўства прызнана ў добраахвотным парадку);
•    выпіс (копія) з працоўнай кніжкі ці іншыя дакументы, што пацвярджаюць занятасць працаздольнага бацькі ў поўнай сям'і або працаздольнага твару, з якім маці не складаецца ў зарэгістраваным шлюбе, але сумесна пражывае і вядзе агульная гаспадарка;
•    карта ўліку палёгкавага адпачынку лекавых сродкаў і перавязачных матэрыялаў – для твараў, якія маюць права на такую палёгку;
•    звесткі пра атрыманыя прыбыткі кожнага чальца сям'і за 12 месяцаў, папярэдніх месяцу звароту (для сем'яў, у якіх чалец сям'і звольнены з працы ў сувязі з ліквідацыяй арганізацыі, спыненнем дзейнасці індывідуальнага прадпрымальніка, прыватнага натарыуса, скарачэннем колькасці ці штата працаўнікоў – за 3 месяца, папярэдніх месяцу звароту).
Тэрмін аказання ДАСД у выглядзе забеспячэння прадуктамі сілкавання дзяцей першых двух гадоў жыцця: з 1-го лікі месяца, наступнага за месяцам звароту, на кожныя 6 месяцаў да дасягнення дзіцем узросту двух гадоў
Не маюць правы на атрыманне ДАСД у выглядзе забеспячэння прадуктамі сілкавання дзяцей першых двух гадоў жыцця: дзеці-сіроты і дзеці, пакінутыя без апекі бацькоў, змешчаныя на дзяржаўным забеспячэнні ў дзіцячых інтэрнатных установах, апякунскіх, прыёмных сем'ях, дзіцячых хатах сямейнага тыпу.

 

Пытанне: Для атрымання сацыяльнага дапаможніка па пакрыцці выдаткаў на набыццё падгузнікаў могуць звяртацца чальцы сям'і інваліда 1 групы. Якія дакументы ў стаўленні інваліда 1 групы неабходна падаць чальцам сям'і для пацверджання сваіх паўнамоцтваў?
Адказ:  Артыкуламі 59 і 60 Кодэкса пра шлюб і сям'і ўсталявана, што сям'ёй з'яўляецца аб'яднанне твараў, злучаных паміж сабой маральнай і матэрыяльнай агульнасцю і падтрымкай, вядзеннем агульнай гаспадаркі, правамі і абавязкамі, якія вынікаюць са шлюбу, блізкага сваяцтва, усынаўленні.
Блізкае сваяцтва – адносіны, якія вынікаюць з крэўнага сваяцтва паміж бацькамі і дзецьмі, роднымі братамі і сёстрамі, дзедам, бабкай і ўнукамі.
Такім чынам, дакументамі, якія пацвярджаюць роднасныя адносіны, могуць быць: сведчанне пра нараджэнне, сведчанне пра зняволенне шлюбу, сведчанне пра ўсынаўленне (удачарэнні) ці копія (выпіс з) рашэнні суда пра ўсынаўленне (удачарэнні) і інш.


Пытанне: На працягу якога часу выплачваецца сацыяльны дапаможнік для пакрыцця выдаткаў на набыццё падгузнікаў?
Адказ: Падаванне дзяржаўнай адраснай сацыяльнай дапамогі (далей – ДАСД) вызначана Становішчам пра парадак падавання ДАСД, зацверджаным Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 19 студзеня 2012 №41 «Пра падаванне адраснай і сацыяльнай дапамогі». У адпаведнасці з п. 38 Становішчы камісія прымае рашэнне пра падаванне (пра адмову ў падаванні) ДАСД на працягу 5 працоўных дзён з дня падачы заявы, а ў выпадку кірунку запытаў – на працягу 5 працоўных дзён пасля атрымання апошняга адказу на запыт. У адпаведнасці з п. 47 Становішчы сацыяльны дапаможнік для пакрыцця выдаткаў на набыццё падгузнікаў у грашовай форме выплачваецца не пазней 10 працоўных дзён.

 

Пытанне: Выдаткі на набыццё падгузнікаў. Калі на працягу каляндарнага года (2024 год) утварылася нявыплачаная рэштка па чэках, ці павінны яго пакрыць у наступным годзе (2025 г.) ці ён пакрываецца толькі на працягу 2024 гады. На падставе якога дакумента выносіцца рашэнне пра выплату рэшткі за мінулы год.
Адказ: Прамая норма заканадаўства па дадзеным пытанні адсутнічае. У  адпаведнасці з п.68 рэкамендацый Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь па ўжыванні асобных нормаў Указу Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 19 студзеня 2012 г. № 41  «Пра дзяржаўную адрасную сацыяльную дапамогу» і пастановы Рады Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 28 сакавіка 2012 г. № 274 «Пра некаторыя меры па рэалізацыі Ўказу Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 19 студзеня 2012 г. № 41» з улікам змен і дадаткаў растлумачана, што не пакрытыя чэкі(часткі сум у чэках) могуць аплачвацца.